:: Ketupat Palas Raya ::

hahaha..baru nk update setelah 10 hari beraya
maklum la sibuk kan raya sakan
xde buka-buka blognya lahai
xsompatnya 
raya-raya sakan..


kali nie nak update pasal ketupat palas yang kami buat sendiri
nie merupakan kali kedua buat ketupat palas kat umah mak ayah..
serius sebelum nie xpenah buat
nie pon kak ipar aka kak chik aku yang ajar adik2 aku thn lepas
tahun lps aku beraya umah mak mertuaku so xmerasa makan & xmerasa buat
tahun nie turn rumah family aku so kira 1st time aku buat ketupat nie..



tgk tu tgn2 kami sedang membungkus ketupat palas..
anin, inah, adah dan kak ipar aku aka kak ngah turut 
menganyam walaupon mabuk2 sbb tgh pregnant..

jom tgk langkah satu persatu cara nak membuatnya.. 


mula-mula sediakan daun palas..buka daun palas hingga habis dan melebar..
gulungkan membentuk segi tiga


jadikan bentuk segi tiga seperti gambar atas tu.
pastikan bucunya tajam, 
kalau xberbentuk tajam kang pulut blh terkeluar dari tepi-tepi bucu tu


masukkan pulut yang ditanak separuh masak bersama santan pekat 
(semasa tanak pulut pastikan sentiasa dikacau bersama santan pekat & sedikit garam)
padatkan pulut yang dimasukkan tu..
kemudian bungkus


bungkus membentuk segitiga sehingga penghujung daun palas tadi


akhir sekali, bila sampai penghujung selitkan tangkai 
dicelah daun terakhir yang dilipat..
kemaskan ikatan ketupat palas tadi..


tada!!!!!!
da siap satu periuk dan sedia utk direbus untuk di jadikan juadah di pagi raya..
selamat mencuba!!!



No comments:

Post a Comment