:: Berat Badan Meningkat ::

Yewww.. rasa badan aku da berat.. sudah pasti berat badan juga naik kan..kan.. 
berat yg paling ideal bg aku adalah 55 kg.. aku telah mencapai berat itu tp bila lps spm aku keje part time kat McD terus berat aku naik sampai 68 kg.. eeeeeeeeeeeeeee...sgt gemuk..sampaikan aku balik kg mak xkenal anaknya ini..sob..sob.. sgt sedih..
aku berusaha utk kurus semula..dan aku ambil keputusan utk berenti kerja dan sambung blajar..aku ambil diploma kat MKM..
dgn berkat usaha aku dan nasihat ayah serta pemakanan yg teratur (sumer atas nasihat ayah ngan mak) akhirnya aku dpt kuruskan badan..
dulu aku penah kurang berat badan bila berat badan aku hanya 52 kg..berat itu xsesuai ngan ketinggian aku yg 163 cm.. nak tau mcmmana aku blh kurus.. 

1. Teh Orang Kampung - mmg boleh kurus sbb minuman ini buatkan kita cirit birit.. tp xelok sbnarnya.. sampai aku jd seorang yg mudah & senang pengsan2 xkira dimana pon aku berada..wlpun berada di tepi jln raya..pendekkan crita aku xblh berdiri lama2..

2. Senaman - disebabkan mmg nekad nak kurus..aku jogging setempat dlm rumah selama 30-60 min setiap pg dan ptg.. bila tiba bulan ramadhan pula aku jogging hanya waktu ptg sahaja.. lps jogging blh terus berbuka..hehehe..

3. Kawal Pemakanan - yang nie paling susah nk kawal sbb aku jenis yg suka mkn.. tp kena disiplinkan diri.. setiap apa yg aku mkn dan beli aku akan check dulu kandungan kalori dan lemak setiap mknan tersebut..leceh kan..

selepas semua perkara diatas aku buat mmg ternyata berjaya bila berat aku turun ke 52 kg.. tp kurus sgt pula..dan aku naikkan kepada 55 kg pula..
lps kawin berat aku naik sikit demi sedikit..dan baru2 nie naik pula secara mendadak ker 64 kg..huaaaa..sgt sedih..nak kurus balik..tp nk ikut 2 saja cara diatas tu da mula MALAS!!! 
mcmana nak kurus kalau mcmtu... 

No comments:

Post a Comment