~ Cerita Disebalik MC Ku ~

al-kisah.. pabila aku da dekat seminggu sakit2 pinggang, xlawas nk buang air kecil..sampaikan xlarat nk jalan.. naik heran juga..pikir..  knapa ek.. aku syak aku kena kencing kotor..dulu penah gak jadi tp xlah sampai sakit pinggang dan xlarat nak jln..apa lagi berbotol2 air barli aku minum..takut punya pasal..tp xjuga ok.. sampai satu tahap aku rasa mcm demam.. utk pengesahan aku tanya suami aku..

aku :  ayg... syg rasa sejuk la..tp knapa ayg xsejuk pon.. siap buka aircond lg..

apis :  ntah org xsejuk pon.. sejuk sgt ker?? (sambil bgn dan pegi ambil selimut..)

aku : yela sejuk la.. tutup aircond plez.. (sambil tarik tgn suami aku dan letak kat dahi aku..konon2 soh dia rasa la samaada aku demam ker x hehehe)

apis : eh mmg panas la..esok xpayah kerja jer la.. esok g klinik.. ( la... ingat dia nak bawak & temankan aku..huuu )

aku : ok :(


esoknya lepas jer punch in terus la g Pusat Kesihatan Universiti.. tunggu punya tunggu..lama la juga.. sampai jer no giliran aku terus masuk.. Doktor tu tanya sakit apa.. aku pon bgtau la yang aku...
1. xlawas bila buang air kecil
2. sakit pinggang (xlarat jalan jauh & laju)
3. sakit bila nk buang air kecil
4. demam (sakit kepala, batuk & sakit tekak..)
5. air kencing keruh

pastu doktor tu terus check temperature dgn masukkan satu alat dlm mulut.. suhu aku 38.9 oC..  boleh dikira tinggi la juga.. terus aku kena g ambil sampel darah & ujian air kencing..
paling aku takut nk ambil sampel darah tu..eeeee ngeri la.. tp disebabkan tgh sakit relakan la..nasib baik nurse tu lembut jer..thanx nurse..


nie lepas kena ambil darah.. nasib baik xlebam tgn aku.. lps tu tunggu keputusan lain lak.. selepas dpt keputusan sah la aku kena PENYAKIT KENCING KOTOR dan doktor kata tahap yang boleh dikira teruk juga la.. doktor suruh aku rehat dulu dan dpt la mc 2 hari.. kat rumah boleh la baring2 sikit.. senang sikit kalau asyik nk ke tandas jer..hehehe.. tp yg pasti byk ubat yg kena aku makan... jom tgk ubat apa...



nie adalah serbuk utk melawaskan kencing dan mencuci air kencing..rasanya seperti 100 plus cuma tawar habiur.. kena juga minum walaupon xsedap.. sehari 3 x...


 nie antibiotik yg memang kena habiskan.. nak xnak kena habiskan jugak k.. aku pasti aku boleh habiskan sbb aku xtahan wei kena sakit nie...


dan panadol sebab aku demam juga.. lepas jer dpt ubat aku pon lega dan terus gerak ke office dan balik berehat di rumahku.. dan al-hamdulillah aku da semakin sihat dan berharap perkara ini tidak akan berulang lagi..lps nie nk minum air masak byk2..hehehe

No comments:

Post a Comment